Harmonogram konferencji

9:00 – 9:10 Rozpoczęcie konferencji
9:10 – 10:10 Sparingpartner czy stały doradca – kogo warto słuchać
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Wojciech Kulesza
Zebrania są solą zarządzania każdą organizacją, a rady pedagogiczne – obok konsyliów lekarskich – są jednym z najczytelniejszych przykładów tego procesu.

Bezpośrednim celem zebrań jest wymiana informacji. Długofalowym meta-celem jest uniknięcie porażki z powodu złej wymiany informacji. Zauważmy bowiem, że wiele spektakularnych błędów decyzyjnych wynikało z sytuacji, w których “ktoś komuś czegoś nie powiedział (choć chciał)”.

Podczas wystąpienia chciałbym przekazać wiedzę z zakresu psychologii społecznej, która dotyka wspomnianego wyżej fenomenu. Badania pokazują bowiem, że mimo szczerych i dobrych chęci wiele zespołów cyklicznie popełnia ten sam błąd: nie przekazuje/nie wysłuchuje informacji kluczowych dla istnienia organizacji, prowadząc do jej upadku. Co szczególnie ważne, ten błąd komunikacyjny jest wirusem społecznym, którego nie można zwalczyć – on co pewien czas wraca.

Teoria zostanie okraszona wynikami badań oraz – przede wszystkim – przykładami z życia nie tylko stricte biznesowego, nie tylko z Polski. Pokażę uniwersalny charakter tego procesu, zachęcając do stosowania go również w środowisku szkoły.

Przekazana wiedza ma służyć w przyszłości nie tylko do refleksji nad tym, jak prowadzić spotkania, ale również – niczym “dawka przypominająca” – do cyklicznej refleksji nad tym, czy przypadkiem znów nasz zespół nie wpada w ten sam błąd komunikacyjny; czy ponownie nie zainfekował się wspominanym społecznym wirusem.

10:10 – 10:20 Przerwa
10:20 – 11:20 Jak opowiadać o uczuciach? Od molekuł emocji do mistyki
dr hab. Janusz Leon Wiśniewski
Uczestnicy konferencji dowiedzą się, dlaczego należy rozmawiać o emocjach z dziećmi, czy miłości nie można uznawać za informację przekazywaną genetycznie. Nasz prelegent wyjaśni cel istnienia receptorów opiatowych na neuronach i wskaże różnice oraz podobieństwa między miłością i… uzależnieniem od heroiny. Ponadto dowiemy się, czy każda emocja ma swoją biochemiczną pochodną oraz czy kobiety czują inaczej niż mężczyźni (oksytocyna vs. testosteron). Kto wie więcej o emocjach: laborant czy poeta? Co kosmos ma wspólnego z emocjami?
11:20 – 12:20 Rozwijanie kompetencji proinnowacyjnych w praktyce szkolnej
Oktawia Gorzeńska
Porozmawiamy o tym, dlaczego warto zmieniać model pracy z uczniami. Nasza prelegentka opowie o tym, jak transformować kulturę pracy szkoły i jakie praktyki wdrażać każdego dnia, by doświadczenie edukacyjne uczennic i uczniów wspomagało rozwijanie kompetencji proinnowacyjnych, dziś tak potrzebnych w życiu, nie tylko na rynku pracy. Praktycznie i inspirująco, odnosząc się do doświadczeń pracy z polskimi szkołami w zmianie.
12:20 – 12:50 Przerwa 
12:50 – 13:50 Trening odporności – jak pokonać stres i wypalenie emocjonalne
Marzena Jasińska
Stres jest nieodłączną częścią ludzkiego życia. Ten pozytywny (eustres) daje nam siły do działania i pokonywania wyzwań. Z kolei dystres nie tylko uniemożliwia nam działanie, ale wpływa negatywnie na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, często doprowadzając do wypalenia zawodowego oraz emocjonalnego. Dyrektor, jako lider w szkole, jest szczególnie narażony na odczuwanie tego drugiego rodzaju stresu. Dlatego powinien wiedzieć, jak zadbać o siebie i swój dobrostan. Powinien znać narzędzia potrzebne do przejścia cyklu stresowego, aby nie utknąć w tzw. „stresowej zalewie” niszczącej organizm. Podczas wystąpienia podzielę się wiedzą o odporności psychicznej jako ważnej umiejętności w pracy dyrektora placówki. Opowiem, na podstawie własnego doświadczenia zawodowego, jakimi strategiami można dysponować i dlaczego trzeba je ćwiczyć „na zimno”, aby mieć do nich dostęp „na gorąco”. Podpowiem również, jak zmienić tzw. „ustawienia fabryczne mózgu” – aby był on szczęśliwy.
13:50 – 14:50 Kiedy uczeń i nauczyciel dzwonią na telefon zaufania oraz jak dbać o ich dobrostan psychiczny
Aleksandra Milczarek i Paula Anna Włodarczyk
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Aby pomagać innym, trzeba zacząć od siebie! W poprzedzającym wykładzie poruszymy temat odporności psychicznej jako ważnej umiejętności w pracy dyrektora placówki oświatowej. Teraz skupimy się na dobrostanie nauczycieli, aby mogli oni skutecznie wspierać swoich uczniów. Wykład będzie praktycznym spojrzeniem na trudności młodzieży oraz kadry pedagogicznej z perspektywy doświadczeń telefonów zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Prelegentki przedstawią dobre praktyki, które pozwolą dyrektorowi oraz nauczycielom odpowiednio reagować na sytuacje kryzysowe. Przedstawione zostaną również działania profilaktyczne, które pozwolą zadbać o pozytywną atmosferę w szkole.

 

 

x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.